7. april 2017

Ordkraftfestivalen 2017




I forbindelse med valgfaget litteratursociologi på danskstudiet på Aalborg Universitet, havde vi studerende til opgave at oprette en litterær blog, der primært skulle benyttes til at belyse forskellige dele af Ordkraft. Festivalen "Ordkraft", der foregår i Aalborgs centrum, bliver på hjemmesiden for eventet beskrevet som følgende:

"Ordkraft er en festival, som sætter fokus på ordet. Som en naturlig følge heraf står litteraturen i centrum, men samtidig lægges der også vægt på litteraturens samspil med andre kulturformer som f.eks. drama, musik, film, billedkunst, debat og andre kulturformer.Målgruppen er bred. Fra de yngste børn, som kan kombinere ord med leg, via skolebørn og unge, etablerede voksne til ældre, som vil krydre hverdagen med kulturelt indhold. Det er et erklæret mål, at vise ordet og litteraturens betydning og muligheder for alle aldersgrupper. Dette sker bl.a. via forfattersamtaler, debatter, højtlæsning, leg, samt overraskende og innovative events."


For mig er Ordkraft en vigtig kulturel festival. Jeg er vokset op med, at bøgerne fandtes på biblioteket, i bogreolen eller i boghandlerne, og derfor er det fantastisk at opleve, at ord og litteratur også findes andre steder end i en printet udgave. Først i begyndelsen af 2017 fik jeg øjnene (eller ørene, om man vil) op for lydbøger, et par somre herinden fandt jeg ud af, hvad poetry slam var. Ét af mine mål ved at deltage i Ordkraftfestivalen er at undersøge flere muligheder for, hvad ord kan. 

Ordkrafts hjemmeside findes HER.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar