9. april 2017

Ordkraft - Litteratur andetsteds

(Fra venstre: Harry Baker, Lasse Nyholm Jensen og Peter Dyreborg)

Allerede inden jeg tog til Ordkraft, havde jeg besluttet mig for at undersøge, om festivalen tilbød andre former for kunst end litteratur i en trykt bog. Siden jeg fandt ud af, hvad poetry slam var, har jeg været meget interesseret i denne kunstart. For nogle år tilbage havde min skole sat et arrangement i stand, hvor den daværende danmarksmester i poetry slam, Peter Dyreborg, ville besøge skolen, lære eleverne om kunstarten og selv optræde. Jeg kan huske, at jeg med det samme blev fanget af den anderledes måde at digte på, og med tiden er min interesse ikke blevet mindre. Da jeg fik at vide, at Dyreborg ville deltage i Ordkraft, vidste jeg derfor, at jeg måtte afsætte tid til at opleve arrangementet.

Arrangementet var delt i to; først var der en optakt i kedelhallen, hvor Peter Dyreborg og den nuværende verdensmester i poetry slam, den engelske Harry Baker, gav en smagsprøve på noget af det, man som tilskuer kunne opleve til det store arrangement, der ville foregå på Skråen. Med en utrolig energi præsenterede Peter Dyreborg både Harry Baker og sig selv, de opførte hver et slam, der begge handlede om natur og kærlighed, hvorefter den korte optakt blev afsluttet. 

"Poetry slam er digte, det er ikke stand-up" - Peter Dyreborg


Til selve arrangementet deltog den nuværende danmarksmester Lasse Nyholm Jensen, Harry Baker og Peter Dyreborg. Peter Dyreborg indledte eventet, som han indleder alle andre events; "ti ting du ikke vil høre din kæreste sige i sengen", hvor hvert svar var en sætning fra en Jumbobog. Dette udløste latterbølger gennem salen, og det var med til at give en løs og rar stemning, som jeg synes er meget vigtig, når det handler om alle poesiens former. 

De tre slammere optrådte på skift med deres poesi, Baker på engelsk, Nyholm Jensen og Dyreborg på dansk. Jeg har ikke brugt mit engelske siden jeg gik ud af gymnasiet for to år siden, og det har præget min forståelse af fremmedsproget. Jeg har glemt en masse ord, så til trods for, at jeg synes, det er fantastisk, at han gad rejse den lange vej, fik jeg langt mere ud af de to danskeres optrædener. 

"Poetry slam er ikke små pusseløjerlige digte" - Peter Dyreborg


Efter arrangementet har jeg fået blod på tanden. Jeg ved, at Studenterhuset i Aalborg hyppigt bliver brugt til poetry slam-arrangementer, og efter at have oplevet den skrabede udgave uden konkurrencen indblandet, vil jeg næste gang, der er poetry slam i Aalborg, tage til eventet. Måske vil jeg også en gang i fremtiden selv opføre mine egne digte, men det må tiden vise. Hvis du vil vide mere om poetry slam anbefaler jeg, at du besøger Peter Dyreborgs hjemmeside HER

1 kommentar:

  1. Poetry Slam er såå godt - og virkelig noget for sig selv :D

    SvarSlet